Vi som daglig jobber med å styrke lesingen i Norge, vil utfordre kunnskapsministeren:
La høstferien bli leseferie også her.
Forskning viser at barn som leser, eller blir lest for, utvikler et langt større ordforråd og en dypere forståelse av verden enn de som ikke gjør det. Språk er nøkkelen til læring – i alle fag. Når barn mangler lesekompetanse, stenger det dører: til utdanning, til arbeidslivet og til samfunnsdeltakelse. Men lesing handler ikke bare om ferdigheter. Det handler om å se seg selv og andre, om å forstå ulike perspektiver, og om å utvikle empati. Gjennom bøker kan barn møte både fjerne verdener og nære erfaringer, og slik utvide horisonten sin. Litteratur kan bidra til å gi barn og unge en fremtidstro i en utfordrende tid.
Vi vet at én av de aller viktigste faktorene for barns leselyst og lesekompetanse er voksne som leser høyt. Når foreldre, besteforeldre eller lærere setter seg ned og deler en bok, skjer det noe grunnleggende: Lesing blir et fellesskap, en glede, en vane. Derfor må vi bruke feriene klokt. Og i ferien kan du lese akkurat det man selv har lyst til å lese. Både spennende og morsomme bøker, bøker man kan leve seg inn eller drømme seg bort. I en tid da skjermene trekker oppmerksomheten vår i alle retninger, kan en leseferie skape rom for å hente fram bøkene – og sammen oppdage hvor rike de er.
Lesing er ikke bare en privat ferdighet. Det er en demokratisk forutsetning. For å kunne delta i samfunnsdebatten, forstå komplekse spørsmål og gjøre opplyste valg, må vi beherske lesing på høyt nivå. Et samfunn av sterke lesere er et samfunn av aktive, kritiske og engasjerte borgere. Når stadig flere sliter med å lese lange tekster, og når forskjellene i lesekompetanse mellom barn øker, er det ikke bare en pedagogisk utfordring – det er en demokratisk varsellampe.
Vi trenger tiltak som setter lesingen i sentrum. Å gjøre høstferien til leseferie er et enkelt, men kraftfullt grep. Det er ikke bare en symbolsk navneendring, men en nasjonal mobilisering for å styrke barn og unges lesing, og bevisstgjøre foreldrene. For at norske barn skal bli “verdens beste lesere” er ikke dette bare et godt valg, men en nødvendig prioritering.
Vi vet at én av de aller viktigste faktorene for barns leselyst og lesekompetanse er voksne som leser høyt. Når foreldre, besteforeldre eller lærere setter seg ned og deler en bok, skjer det noe grunnleggende: Lesing blir et fellesskap, en glede, en vane. Derfor må vi bruke feriene klokt. I en tid da skjermene trekker oppmerksomheten vår i alle retninger, kan en leseferie skape rom for å hente fram bøkene – og sammen oppdage hvor rike de er. Det kan også minne voksne lesere på å lese for egen fornøyelses skyld. Å se at omsorgspersoner har glede av lesing, er en viktig forutsetning for at barn skal bli lystlesere selv.
Kunnskapsminister:
Gjør høstferien til leseferie. Våre barn, vårt språk og vårt demokrati trenger det.
Alexander Løken, Norske barne- og ungdomsbokforfattere
Anne Brit Ingholm, Norsk Bibliotekforening skole
Anne Schiøtz, Bokhandlerforeningen
Bjørn Vatne, Den norske Forfatterforening
Helene Voldner, Norsk bibliotekforening
Hilde Lyng, Norsk Oversetterforening
Ingvild Herzog, Norsk Forfattersentrum
Jørgen Lorentzen, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
Nina Udnesseter, Skolebibliotekarforeningen
Susanne Kaluza, Litteraturhuset i Oslo
Trine Skei Grande, Den norske Forleggerforening
Vibeke Koehler, Forfatterforbundet
Vibeke Røgler, Stiftelsen LESE