Advarer mot «billige» bedriftsabonnement

Et tilbud som virker for godt til å være sant, er som regel nettopp det.

Forfatter og ansatt i Norsk Forfattersentrum, Guri Sørumgård Botheim, illustrerer hvordan du ikke skal reagere når du får et tilbud som er for godt til å være sant. Foto: Sigurd Børs

Et medlem i Norsk Forfattersentrum, som ønsker å være anonym, ble kontaktet av en telefonselger som kunne tilby bedriftskunder et svært rimelig mobilabonnement. Forfattere i Norge er jo ofte registrert i Brønnøysundregistrene som enkeltpersonforetak eller AS, og derfor å regne som små bedrifter, uten at forfatterne selv nødvendigvis tenker så mye på det (utenom når skyhøye driftsinntekter skal rapporteres til skattemyndighetene).

«Selgeren viste til en samtale vi nylig hadde om et mobilabonnement med veldig gunstige priser, og spurte om jeg var klar til å tegne meg på», forteller forfatteren i en e-post til Norsk Forfattersentrum. «Prisen var veldig god, så jeg takket ja. Selgeren holdt meg på linjen mens han sendte meg en melding med avtalen. Allerede her burde varsellampene ha begynt å blinke. Jeg kunne egentlig ikke huske å ha snakket med vedkommende før. Jeg hadde dessuten aldri hørt om selskapet, og selgeren var veldig insisterende på at jeg skulle holde linjen mens jeg fylte ut skjemaet, sannsynligvis for å hindre meg i å lese vilkårene.»

Her er det, som forfatteren selv peker på, flere røde varsellamper som lyser, men også velkjente merkenavn ringer små bedrifter og tilbyr «billige» bedriftsabonnement. Det er selvsagt helt lovelig, men det mange ikke tar med i regnestykket, er at prisen er uten merverdiavgift (mva.). Betingelsene er også ofte andre enn vi er vant til når det kommer til private telefonabonnement.

Bindingstid

Det fikk vårt medlem også erfare:

Da jeg setter inn det nye SIM-kortet oppdager jeg at internett har sluttet å virke. Jeg sender selskapet en e-post, og får tilbake en måte jeg kan fikse dette på. Denne måten er unødvendig komplisert, og fungerer dessuten ikke. Jeg forsøker å ringe kundeservice, men får ikke svar. Først da googler jeg selskapet og finner kundeerfaringer: Alt som oppgis er himmel eller helvete, 1 eller 5 stjerner. De som gir bunnkarakter forteller om aggressive selgere, skjulte betingelser i avtalen, abonnement som ikke funker og dårlig kundeservice. De som gir toppkarakter, minner mistenkelig om automatisk genererte reklametekster. Jeg sjekker avtalen jeg har inngått: bindingstid på to år, med en stigende abonnementspris. Å bryte abonnementet koster 4000 kroner.

Forfatteren presiserer at hen ikke mener at hen har blitt utsatt for noe ulovlig:

Men når man tar en titt på avtalene deres er det tydelig at de utnytter det svakere forsvaret næringsdrivende har. Det er verdt å spørre seg om hva de tjener mest penger på: Betalende abonnenter, eller gebyret fra folk som bryter abonnementet. Ved å sikte seg inn på selvstendig næringsdrivende, som kanskje ikke er klare over at de ikke er dekket av forbrukerlovgivningen, klarer de å fange folk i avtalene sine.

Det har alltid eksistert selskap som baserer seg på slike avtaler. For 20 år siden var det gjerne regnskapstjenester de ville selge. Nå er det telefonabonnement, og andre digitale tjenester. Husk at når du handler som selvstendig næringsdrivende, så er det firmaet ditt som eier varen eller tjenesten. Og firmaet ditt er ikke beskyttet på samme måte som du er. Om varsellampen blinker, pass på at du i det minste undersøker det du signerer.

Kontrollspørsmål dersom du får tilbud om «billig» bedriftsabonnement

Illustrasjonsfoto: Unni Torgersen, Norsk Forfattersentrum
  • Hva koster abonnementet inkludert mva., altså moms?
  • Er ubegrenset tale og SMS inkludert? Dette har blitt standard i private mobilabonnement, men gjelder ikke nødvendigvis bedriftsabonnement.
  • Hvor mange megabyte data er inkludert, og hva koster det med ekstra data?
  • Hvor lang bindingstid har abonnementet, og hva koster det å kjøpe seg ut av bindingstiden?
  • Be også alltid om å få tilbudet på e-post og tid til å lese gjennom avtalen.

Medlemmer som er nemnde i denne saka

No items found.