2017

Litteraturhuset i Oslo, 28. januar 2017

Foto: Observatoriet

Strangerforelesinga –  Fiksjontopia.

Om forsøket på å bruke fiksjonen til å trenge gjennom det usynlige forhenget vi kaller verden.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Tiden Forlag.

Litteraturhuset i Oslo, 25. februar 2017

NygårdshaugforelesingaGerts metode.

Metoden til Gert Nygårdshaug er veldig grundig research omkring temaer, mennesker, kulturer, problemer, trusler, miljø, religioner – alt som han selv er nysgjerrig på. Om det blir stoff til en bok, vet han ikke mens det pågår. Men ofte er det blitt slik. (Å oppsøke tilværelsens mange fasetter har vært et must for Nygårdshaug – samt å punktere alle former for dogmatisme.)

Nygårdshaug er kanskje mest kjent for sine bøker om hobbydetektiven og gourmetkokken Frederic Drum og hans onkel, KRIPOS-etterforskeren Skarphedin Olsen. I 2007 ble Mengele Zoo kåret til «tidenes beste norske bok». Han er i år aktuell med Budbringeren.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Cappelen Damm og Dagsavisen.

Litteraturhuset i Oslo,1. april 2017

Foto: Julie Pike

Øveråsforelesinga – Den norske essay-kanon

Etter krigen har tre redaktører forsøkt å kanonisere norske essays. Erling Nielsen i 1958, Carl Fredrik Engelstad i 1967, og Leif Longum i 1980. I Arne Melbergs antologi «Essayet» fra 2013 er Norge omsider blitt en del av verden. Det norske essayets historie er ennå ikke skrevet. Hvem utgjør den norske essay-kanon? Hvordan ser det norske essay-landskapet ut i dag?

Tor Eystein Øverås. Forfatter og kritiker. Bor i Trondheim og Berlin. Siste utgivelse: Hva er et essay?.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum  samarbeid med Gyldendal Norsk Forlag og Dagsavisen.

Litteraturhuset i Oslo, 13. mai 2017

Lykkeforelesinga – Virkeligheten er verst.

Det begynner med dagboka. En tur med t-banen, en stemme på radioen, setninger og historier som fester seg i hodet. Hva er det som driver oss, hvorfor gjør vi det vi gjør og hva er det som ligger bak alt sammen. Hvorfor er vi her, og hvor skal vi hen etterpå.

Nina Lykke har skrevet tre bøker: Orgien og andre fortellinger, Oppløsningstendenser, Nei og atter nei. Hun er utdannet grafisk designer og bor og jobber i Oslo.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Forlaget Oktober og Dagsavisen.

Litteraturhuset i Oslo, 26. august 2017

Hagerupforelesinga – Empatien er litteraturens grunnrefleks.

Den som leser kan ikke unngå det som er lesingens utgangspunkt: Hvordan er det å være en annen enn meg selv? Kan det å lære ungene våre å bli glade i historier være et av de viktigste redskapene vi gir dem mot en usikker framtid?

Hilde Hagerup debuterte med «Bølgebiter» (1998, KUDs debutantpris). For «Løvetannsang» (2002) mottok hun Kritikerprisen. I fjor kom den femte og siste boka i spenningsserien «Spøkelsene på Frostøy», samt den populære adventskalenderen «Snøfall» på NRK, skrevet sammen med søster Hanne og far Klaus.

 Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Aschehoug og Dagsavisen.

Litteraturhuset i Oslo, 30. september 2017

Hatløyforelesinga – Dikt som stad for tanke, ikring mennesket som førekomst i universet.

Det opphøgde, kan det skapast eller finst det? Er naturen det opphøgde? Det vakre i diktet. Og det vakre i omgjevnaden. Kva er det, har vi ansvar for det? Å overleve som art krev respekt for det vakre.

Premiere! Etter forelesinga var det framsyning av den nye dokumentarfilmen om : Solreven (Der Sonnenfuchs) av den tyske filmskaparen Frank Wierke. 

Kjartan Hatløy debuterte med Solreven (1996) og ga ut si tolvte bok i fjor, Den kvite vegen. I 2015 fekk han lyrikkprisen Diktartavla for sitt markante forfattarskap.

Arrangert av  Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Forlaget Oktober, Goethe Institut og Dagsavisen.

Litteraturhuset i Oslo, 28. oktober 2017

Foto: Tine Poppe, Aschehoug forlag.

Vitanzaforelesinga – språket, fengselet, flukten

Demian Vitanza diskuterer hvordan språk kan fange og hvordan språk kan sette fri. Han vil fortelle om hvordan skrivekursene han har holdt i fengsel, og arbeidet med romanen Dette livet eller det neste, har formet hans forhold til språk og litteratur.

Demian Vitanza debuterte med den kritikerroste romanen Urak i 2011. Hans tredje roman Dette livet eller det neste (2016) omhandler en nå fengslet, norsk Syria-farer. Vitanza er også virksom som dramatiker, og har mellom annet jobbet med Papirløse fortellinger på Nationaltheateret.

Arrangert av  Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Aschehoug Norsk Forlag og Dagsavisen.

Litteraturhuset i Oslo, 9. desember 2017

Foto: Siri Juell Rasmussen

Parrforelesinga – Tynne stemmer, sterkt språk. Om å bli trygg i eit språk og om kor viktig skulebiblioteka er.

Maria Parr fekk nyleg Brageprisen for Keeperen og havet og stadfesta med det at ho er norsk barnelitteraturs store stjerne. Ho trefte blink med debuten Vaffelhjarte (2005), det slo gneister av Tonje Glimmerdal (2009) og kritikarane har vore svært begeistra for årets Keeperen og havet. Bøkene er omsette til mange språk og ho har vunne ei rekkje nasjonale og internasjonale prisar.

Arrangert av  Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Samlaget og Dagsavisen