2014

Litteraturhuset i Oslo, 25, januar 2014

EggenforelesingaZeitgeist, Samtid, framtid eller fortid?

Foto: Christian Berset

Foto: Christian Berset

Hvordan, og kanskje ikke minst hvorfor, prøve å fange tidsånden i en litterær tekst? Hva er det med akkurat nå som er så interessant, og hva med vår gjeld til det evige og tidløse?

Torgrim Eggen debuterte med Gjeld i 1992, og er om noe kjent for å «ha fingeren på pulsen» og tilsvarende klisjévendinger. I Øystein Rottems litteraturhistorie blir han kalt «postmodernitetens kronikør». Hva er hans egne ideer om øyeblikket og evigheten?

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med  Cappelen Damm Forlag.

 

Litteraturhuset i Oslo, 1. mars 2014

Storholmenforelesinga Proesien, språkleg bifil midt i mellom sjangrane, språka, bygda og verda

Foto: Aschehoug

Foto: Aschehoug

Ingrid Storholmen har sidan diktdebuten Krypskyttarloven skrive tre andre diktbøker, seinast Til kjærlighetens pris . For prosaboka Tsjernobylfortellinger blei ho nominert til både Brageprisen og Kritikerprisen. Ho fekk Sultprisen i 2010.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Aschehoug Forlag.

Litteraturhuset i Oslo, 5. april 2014

TofteforelesingaDet kommuniserande sjølvet mellom fabel og prosa.

Foto: Paal Audestad

Foto: Paal Audestad

Krstine Tofte er utdannet psykolog i Bergen og Århus. Hun debuterte med Song for Eirabu, Slaget på Vigrid i 2009, og i 2012 kom Song for Eirabu, Vargtid.
Tofte er blogger og skriver for Haugesunds avis, og har bidratt til antilogiene Gi meg en scene (2013) og Mammarådet (2014).

– Journalistar pleier spørre: Kva har det å seie for skrivinga di at du er psykolog?
Når ein har vridd seg unna eit enkelt spørsmål lenge nok, er det på tide å halde ei førelesing.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Tiden Forlag.

 

Litteraturhuset i Oslo, 10. mai 2014

Solstadforelesinga – Til Hamar med slakt

Foto: Tom Sandberg

Foto: Tom Sandberg

Dag Solstad fikk store ovasjoner for sitt åpningsforedrag ved Rolf Jacobsen-dagene på Hamar. Nå er han i Oslo med det samme foredraget. Han hamret løs på samtidens litteraturkritikk og kommersialisering av bokbransjen.

Solstad tar utgangspunkt i kritikerslaktet av sin forrige roman, Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591–1896, for å gi en skarp analyse av tilstanden i norsk litteratur fra 60-tallet til i dag.

Etter foredraget skrev Klassekampen:
– Det var en minneverdig opptreden. Med en stemmeintensitet som nærmet seg fistel, og med et sinne jeg tenker bare kan stamme fra en dyp fortvilelse, svingte Solstad seg til de retoriske høyder der selv kaffekjelene har vinger.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Oktober Forlag.

Litteraturhuset i Oslo, 14. juni 2014

EllenesforelesingaRomanen forsvinner. Poetikk for et tapt manuskript.

Foto: Oktober Forlag

Foto: Oktober Forlag

Den 7. mai 1997 befant Øyvind Ellenes seg foran en tom oppbevaringsboks på Oslo Sentralstasjon, der det skulle ha ligget et manuskript. Den 14. juni 2014 foredrar han om hva det kan bety for forfatteren, å miste sin første roman.

Øyvind Ellenes har skrevet novellesamlingen Fortellingen Gjenfortelling (1996), samt fire romaner: Stadig skiftende klær og varme bad og så hvile (1997), Sanna Mathilde Rosen (2000), Stuepiken (2008) og Fire hundre franske fornærmelser (2011). Han har vært medredaktør i litteraturtidsskriftet Vagant. Ellenes ble tildelt Bokhandelens forfatterstipend 2012 for sin seneste bok.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Oktober Forlag.

 

Litteraturhuset i Oslo, 23. august 2014

Høverstadforelesinga Gjendiktergleder, og noen sorger. Om å overføre tøysevers og dystre dramaer til norsk.

Foto: NRK

Foto: NRK

Utrolig, men sant: Hjerte og smerte rimer ikke på alle språk. Og hvordan er det plass til kjærlighet i en linje der engelsken har love? Det er i sprekkene mellom språkene du finner oversettere. De er litt kunstnere og litt språksnekkere. Og jo fastere formen er, jo mer må de bruke hoggjern og høvel. Torstein Bugge Høverstad forteller om å bale med vers fra Shakespeare til Edward Lears (1812-1888) klassiske engelske tøysevers (norsk utg. 2013).

Torstein Bugge Høverstad (er lyriker og oversetter. Han har utgitt fire egne diktsamlinger, men er særlig kjent for sine oversettelser av Harry Potter– og Ringenes herre-bøkene. I alt har han nærmere 200 oversettelser bak seg, deriblant mange gjendiktninger. Han har også arbeidet i NRK radio og TV og lest inn lydbøker. Tidligere formann i Norsk Oversetterforening.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen, Cappelen Damm Forlag og Norsk Oversetterforening.

Les foredraget – redigert versjon i Dagsavisen 23.08.2014

Litteraturhuset i Oslo, 20. september 2014

OterholmforelesingaEt forsøk på å formidle en skrivers opplevelse av sin egen skriving, og hva skriveren tror kommer ut av det dette skrivearbeidet.

Foto: Geir Vestad

Foto: Geir Vestad

Et forsøk på å beskrive en nesten blind skriving hvor alt skrives om igjen og om igjen og om igjen, som om det ikke finnes noen ende. En måte å skrive på som skaper det som ikke er tenkt på forhånd, og som forhåpentligvis avstedkomme ganske ulike lesninger (fortolkninger) i etterkant.

Av Anne Oterholm med utgangspunkt i Anne Oterholm, Marguerite Duras og Ole Robert Sunde.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Oktober Forlag.

 

Les foredraget – redigert versjon i Dagsavisen 20.09.2014

Litteraturhuset i Oslo, 25. oktober 2014

Linneståforelesinga – JEG INNESTÅR. Om liv og omskrift. Og om tilliten til litteraturens virkekraft.

Foto: Aschehoug

Foto: Aschehoug

Aasne Linnestå er bosatt i Oslo, men oppvokst på Rjukan. Hun har gått på forfatterstudiet på Bø, og sitter i Det Litterære Råd i Forfatterforeningen.

Linnestå har utgitt en rekke dikt, romaner og enakter helt siden debuten, diktsamlignen med Små, hellige løgner i 2000. Hennes siste roman, Opphold, utkommer høsten 2014.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Aschehoug Forlag.

Litteraturhuset i Oslo, 15. november 2014

Skomsvoldforelesinga – Ufrihet og lengsel. Hvorfor er det umulig å slutte å skrive når man først har begynt?

Foto: Hildur Hauksdóttir

Foto: Hildur Hauksdóttir

Kjersti Annesdatter Skomsvold debuterte som forfatter i 2009 med romanen Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg, som hun mottok Tarjei Vesaas debutantpris for. Boka ble også shortlistet til den internasjonale IMPAC-prisen. I 2012 ga Skomsvold ut romanen Monstermenneske, og året etter kom diktsamlingen Litt trist matematikk. Hennes tredje roman, 33, utkommer høsten 2014. Skomsvold har dramatisert debutromanen for Nationaltheatret (2014), og hun er redaksjonsmedlem i tidsskriftet Bokvennen.  Bøkene til Skomsvold utgis i 26 land.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Oktober Forlag.

Les foredraget – redigert versjon i Dagsavisen 15.11.2014

Litteraturhuset i Oslo, 13. desember 2014

Staalesenforelesinga – Med utsikt til kirkegården. En kriminalforfatters bekjennelser

Foto: Helge Skodvin

Foto: Helge Skodvin

I forfatterforelesningen forteller Gunnar Staalesen om sitt hjemmekontor med utsikt mot en kirkegård, om sin vei inn i kriminallitteraturen og om sitt forhold til såpass vidt forskjellige forfattere som Jack Kerouac, Amalie Skram og Raymond Chandler. Han kommer også til å stille spørsmålet om hvorfor kriminallitteraturen er blitt så populær, men også omstridt, de siste 25 årene, men om han har funnet svaret på dette, må man nesten komme på forfatterforelesningen for å få vite.

Gunnar Staalesen er mest kjent for den lange serien kriminalromaner om Varg Veum, der den syttende, Ingen er så trygg i fare, kommer ut i høst, i tillegg til den bredt anlagte trilogien om Bergen på 1900-tallet, utgitt mellom 1997 og 2000. Han er dessuten dramatiker med en rekke oppsetninger på Den Nationale Scene i Bergen, senest musikalversjonen av Amalie Skrams Hellemyrsfolket nå i høst. Han har i tillegg skrevet både barnebøker og sakprosa, og i sin hjemby Bergen er han en profilert samfunnsdebattant med hovedvekt på miljø og byutvikling.

Arrangert av Norsk Forfattersentrum i samarbeid med Dagsavisen og Gyldendal Norsk Forlag.

Les foredraget – redigert versjon i Dagsavisen 13.12.2014